Know Your Customer wordt voornamelijk toegepast binnen financiële organisaties. Hierbij kun je denken aan banken, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders en kredietverstrekkers. Om je een beeld te geven van hoe zij KYC toepassen in de praktijk geven we je enkele voorbeelden.
Banken
Voor banken is het verplicht om het KYC-proces uit te voeren. Voor hen is het van essentieel belang om informatie over hun klanten te verzamelen. Zij kunnen deze informatie gebruiken om klanten te classificeren op basis van het risico dat ze vertegenwoordigen. Maar ook om transacties te blijven monitoren en om verdachte activiteiten op te sporen. Doen ze dit niet of niet goed? Dan kunnen ze een boete of dergelijke verwachten. Zo kregen de ING en Rabobank in 2018 een forse boete - ABN AMRO in 2019 - van De Nederlandsche Bank (DNB). Sindsdien hebben ze flink geïnvesteerd in geavanceerde technologieën, middelen en personeel om het risicobeheer te verbeteren.
Verzekeringsmaatschappijen
Net als banken hebben verzekeringsmaatschappijen in Nederland een wettelijke verplichting om het KYC-proces uit te voeren. Grote verzekeringsmaatschappijen zoals Aegon, Achmea en Nationale-Nederlanden hebben allemaal een speciaal KYC-team die zich bezighouden met het verzamelen en verifiëren van klantinformatie. Nationale-Nederlanden heeft bijvoorbeeld geautomatiseerde systemen geïmplementeerd om verdachte transacties te detecteren en is begonnen met het uitvoeren van uitgebreide due diligence-onderzoeken naar haar klanten en hun transacties. Ook werken ze nauw samen met andere partijen, zoals de FIU-Nederland, om verdachte transacties te kunnen melden.
Vermogensbeheerders
Ook voor vermogensbeheerders is het uitvoeren van het KYC-proces verplicht. Grote vermogensbeheerders als Van Lanschot Kempen, NN Investment Partners en APG Asset Management maken ook allemaal gebruik van een speciale KYC-team. Ook zij detecteren verdachte transacties met geautomatiseerde systemen en voeren uitgebreide due diligence onderzoeken uit.