Wat is lean
Alles wat je moet weten over lean

Wat is Lean?

Lean is een manier van werken die gaat over het creëren van waarde voor de klant. De gehele onderneming focust zich binnen alle processen op de toegevoegde waarde van de klant en hierdoor worden verspillingen geëlimineerd. Hoe dit precies wordt gedaan? In dit artikel lees je alles over Lean werken.

Over Lean

Wat is Lean?

Lean betekent letterlijk “slank” en “zonder veel extra’s”, maar dat is wel een beetje kort door de bocht. Lean is een managementfilosofie: een werk- en denkwijze om processen in bedrijven te managen. Je gaat op een andere manier naar processen kijken en ze zo efficiënt en effectief mogelijk ingericht. Een manier van werken “zonder veel extra’s”.

Met Lean werken bepaald de klant in feite het achterliggende proces: zij geven aan hoe het product of dienst eruit komt te zien of hoe het probleem het beste moet worden aangepakt. Vragen stellen en waarnemen zonder oordeel in plaats van meteen een antwoord, oplossing of oordeel geven is dus erg belangrijk. Hierdoor ben je als organisatie in in staat om de meeste waarde te creëren voor zowel klanten als de organisatie zelf. Dit resulteert in een hoge klanttevredenheid, medewerkersbetrokkenheid en winst.

De vijf stappen van Lean

Hoe werkt Lean?

Lean werken legt de nadruk op het verwijderen van verschillende stappen in het proces en het nemen van de stappen die nodig zijn om een toegevoegde waarde te creëren. In totaal bestaat het Lean proces uit vijf belangrijke stappen:

Stap 1: Value
Wie is de klant van het proces en wat wil de klant? De klant staat bij Lean werken centraal. Voordat je het proces in gaat is het belangrijk om te weten hoe je toegevoegde waarde kunt leveren aan klanten.

Stap 2: Value stream
Hoe ziet het proces eruit? Door het bestaande proces goed in kaart te brengen weet je exact welke vervolgstappen je moet nemen. Hierdoor worden verspillingen zichtbaar tijdens het proces. Hiervoor kun je gebruik maken van de zogeheten ‘waardestroom analyse’, waarbij post-its worden gebruikt om de werkwijze in kaart te brengen.

Stap 3: Flow
Hoe kun je flow in het proces brengen en welke stappen zorgen voor toegevoegde waarde? Tijdens deze stap haal je alle mogelijke verspillingen uit het proces, bijvoorbeeld wachttijden of defecten. Dit gebeurt altijd stap voor stap. Daarbij is het belangrijk dat je je niet laat belemmeren door mogelijke beperkingen.

Stap 4: Pull
Waar zitten de verspillingen en waar ontbreekt er een flow? Tijdens deze stap is het belangrijk om goed na te denken over wanneer je wat doet, zodat je in het vervolg kunt leveren wanneer de klant wil. De zogenaamde pull strategie: produceren op klantvraag of gebruik maken van de klantvraag tijdens het proces.

Stap 5: Perfection
Het streven naar perfectie door het continu verbeteren van het proces. Dit kun je doen door bijvoorbeeld elke dag of week te starten met een Daily Standup om te bespreken wat er speelt, wie wat doet en waar verbetering mogelijk is.

Het vereist vaak een complete omschakeling van een organisatie die niet binnen één dag te maken is. Het is een continu proces waarbij continue verbetering centraal staat.

Muda, Mura en Muri

Wat betekent Muda, Mura en Muri?

De Lean methode helpt bij acht verschillende vormen van verspillingen in processen - ook wel Muda genoemd. Lean organisaties zijn dagelijks bezig met het elimineren van de acht Muda’s (verspillingen):

  1. T: Transport – het onnodig verplaatsen van informatie, producten en materialen.

  2. I: Inventory – niet goed verwerken van informatie, producten en materialen.

  3. M: Motion – Onnodige bewegingen van mensen

  4. W: Waiting – verspillen van tijd door bijvoorbeeld te wachten op de volgende stap in het proces.

  5. O: Overproduction – meer produceren dan nodig of voordat het nodig is.

  6. O: Overprocessing – meer doen dan nodig is zonder dat het waarde toevoegt voor de klant.

  7. D: Defects – Fouten die ontstaat door onjuiste informatie

  8. S: Skills – Niet benutten van kennis en talenten van mensen

Bij Muda maken we onderscheid in twee types verspilling:

  • Type 1: omvatten verspillingen die om een of andere reden niet noodzakelijk worden geacht en niet gelijk kunnen worden uitgebannen.

  • Type 2: verspillingen die onnodig zijn en als eerste moeten worden uitgebannen. Ze worden zoveel mogelijk opgelost zonder enige investering (Low Cost Automation)

Wat is Mura?
Mura staat voor het onbalans en variatie in het proces. Er is geen flow in het proces waardoor er vaak sprake is van ‘hollen en stilstaan’. Vaak zijn processen niet op elkaar afgestemd en zorgt het voor een scheve verdeling qua werkdruk. Vier dagen in de week ben je heel druk, en één dag heb je nauwelijks iets te doen.

Wat is Muri?
Muri staat voor overbelasting van mens of machine. Machines die structureel worden overbelast en mensen die vaak te lang moeten overwerken of meer taken op hun bordje hebben dan gezond is. Dit resulteert vaak in stress, burn-outs en veel ziekteverzuim. Bij machines leidt het tot extra storingen en stilstand.

Lean professional worden

Aan de slag als Lean professional?

Wil jij Lean professional worden en organisaties helpen met het efficiënter en effectiever inrichten van processen en/of diensten? Bij Working Talent bieden we je de mogelijkheid om met ons IT-traineeship alles te leren over Lean.

Tijdens het IT-traineeship krijg je de mogelijkheid om een officieel Lean certificaat te behalen. De eerste drie weken van het traineeship maak je niet alleen kennis met de basis van Lean, maar ook van Agile & Scrum, networking, architectuur, security, modelleren, coderen, databases en cloud.

Na een periode van acht weken ga je aan de slag bij één van onze opdrachtgevers op je kennis toe te passen in de praktijk. Je leert alle kneepjes van het vak en wordt begeleid door een Lean professional. Na het afronden van het IT-traineeship kun je aan de slag als Lean Specialist, Scrum Master of Product Owner bij spraakmakende opdrachtgevers!

Witteveen+Bos
VolkerWessels Telecom
UMCU
SuitSupply
Royal HaskoningDHV
Robeco
Rabobank
Ordina
Nationale Nederlanden
Mendix
ING
Deventer Ziekenhuis
Centric
Capgemini logo
BAM
APG
ANWB
Achmea
Witteveen+Bos
VolkerWessels Telecom
UMCU
SuitSupply
Royal HaskoningDHV
Robeco
Rabobank
Ordina
Nationale Nederlanden
Mendix
ING
Deventer Ziekenhuis
Centric
Capgemini logo
BAM
APG
ANWB
Achmea
Witteveen+Bos
VolkerWessels Telecom
UMCU
SuitSupply
Royal HaskoningDHV
Robeco
Rabobank
Ordina
Nationale Nederlanden
Mendix
ING
Deventer Ziekenhuis
Centric
Capgemini logo
BAM
APG
ANWB
Achmea
Witteveen+Bos
VolkerWessels Telecom
UMCU
SuitSupply
Royal HaskoningDHV
Robeco
Rabobank
Ordina
Nationale Nederlanden
Mendix
ING
Deventer Ziekenhuis
Centric
Capgemini logo
BAM
APG
ANWB
Achmea
Witteveen+Bos
VolkerWessels Telecom
UMCU
SuitSupply
Royal HaskoningDHV
Robeco
Rabobank
Ordina
Nationale Nederlanden
Mendix
ING
Deventer Ziekenhuis
Centric
Capgemini logo
BAM
APG
ANWB
Achmea
Witteveen+Bos
VolkerWessels Telecom
UMCU
SuitSupply
Royal HaskoningDHV
Robeco
Rabobank
Ordina
Nationale Nederlanden
Mendix
ING
Deventer Ziekenhuis
Centric
Capgemini logo
BAM
APG
ANWB
Achmea